Zwaar (na 't) weekend

18/01/2019 in: Gewichtsbehoud
Zwaar (na 't) weekend

Weekend! Lekker uitslapen, yes!!

Onregelmatig

Of je nou naar een feestje of een concert bent geweest of de hele avond op de bank hebt gehangen: je doordeweekse ritme is weg. Je staat later op en het is heel waarschijnlijk dat je je eerste maaltijd minimaal 2 uur later neemt dan normaal. Daarnaast is de kans groot dat je hebt genoten van een paar afbakbroodjes i.p.v. het schaaltje muesli.

Onregelmatig eten leidt er vaak toe dat je over de hele dag verdeeld meer eet dan op de doordeweekse dagen. Als je erop let en veel groente en fruit eet, dan zit je nog wel safe.

Alcohol

Het maakt niet uit of je in de kroeg of thuis zit: de meeste mensen genieten in het weekend van een paar glaasjes wijn, bier of een lekkere cocktail, in de wetenschap dat je de volgende dag wat langer kunt slapen. Dit zorgt ervoor dat de drankjes nóg lekkerder smaken! Op zich niets mis mee, maar wees je er wel van bewust: in alcoholische drankjes zitten vaak flink wat calorieën. Om het een beetje binnen de perken te houden kun je ook bewust wat langzamer drinken en je drankjes meer over de avond verdelen.

Gun-factor

Je hebt je de hele week netjes aan gezonde voeding gehouden, dus gun je jezelf in het weekend dat schaaltje chips en die paar bonbons. Een beetje snoepen is op zich wel ok, maar pas op dat je niet meteen voor een kapsalon met extra mayo, een berenklauw met satésaus en dat ijsje gaat! Sta jezelf dan liever toe dat je op zondagmiddag iets lekkers neemt, bijvoorbeeld dat stukje zelfgebakken appeltaart, of één of twee blokjes van die heerlijke chocoladereep. 

Water drinken

Van maandag t/m vrijdag gaat het zo lekker: je neemt je flesje water ’s morgens mee, vult het tijdens de dag een paar keer en zo zit het helemaal in je systeem dat je over de hele dag voldoende water drinkt. Tja, en dan is het zaterdagochtend, zijn de broodjes uit de oven klaar en wat smaakt die jus d’orange daar heerlijk bij! Probeer te starten met een glas water; dit zorgt er meteen voor dat je hongergevoel minder wordt. Wil je die jus d’orange bij je ontbijt? Neem dan een klein(er) glas, zodat je niet in de verleiding komt en ongemerkt teveel suiker binnenkrijgt.   

Maak er een mooi weekend van!

Inge Brekvoort, Cambridge Weight Plan Benelux