Zo word je op de proef gesteld in de supermarkt

10/05/2019 in: Mind
Zo word je op de proef gesteld in de supermarkt

Aanbiedingen die voor het grijpen liggen, de groenten- en fruitafdeling voorin en met meer producten naar huis gaan dan je van plan was. Het is geen toeval. Over alles in de supermarkt is nagedacht.

Kon je in de supermarkt in de jaren zestig kiezen uit ‘maar’ 500 artikelen, inmiddels moet je niet opkijken van meer dan 30.000 artikelen. Daar komt nog bij dat er bijvoorbeeld niet maar één soort pindakaas verkrijgbaar is. Nee, je kunt kiezen uit wel dertig soorten.

Dol op aanbiedingen

Daar is wat voor te zeggen. Het geeft je de mogelijkheid om zelf te bepalen welk product je in je winkelmandje stopt. Die vrijheid heb je. Anderzijds zorgt het ook voor keuzestress. Daar maken supermarkten gretig gebruik van, bijvoorbeeld met aanbiedingen. Uit onderzoek blijkt dat we dol zijn op afgeprijsde artikelen. Van chips slaan we twee keer zoveel in als het is in de aanbieding is. Daardoor ga je met veel meer naar huis dan je van plan was.

Goed gevoel

Afgeprijsde producten liggen ook altijd makkelijker voor het grijpen, omdat ze goed zichtbaar zijn in de supermarkt. Doordat je er niet naar hoeft te zoeken, stop je het makkelijker in je mandje. Toch zijn deze aanbiedingen niet altijd de gezondste keuze en ook zeker niet de goedkoopste. Het kost voor veel mensen te veel tijd om etiketten te lezen, dus door iets te kopen wat in de aanbieding is, bespaar je tijd en het geeft je een goed gevoel. Je hebt tenslotte geld bespaard, denk je, maar ongemerkt koop je juist méér producten dan je misschien van plan was.

Fruit en groenten bij de ingang

Werkelijk alles in de supermarkt is bedacht met een reden, zelfs de indeling. De groenten- en fruitafdeling is in bijna elke supermarkt voorin te vinden. Dat klinkt positief, zodat je makkelijker een bloemkool, komkommer en doosje aardbeien in je winkelkar stopt. Maar er is ook een andere kant. Fruit en groenten zijn bewust bij de ingang te vinden zodat je direct het gevoel krijgt dat je gezond bezig bent. Nog steeds heel positief, maar door de gezonde inkopen eerst te doen, sta je jezelf daarna makkelijker toe om voor meer ongezonde (en vaak winstgevende producten) te kiezen.

De hele supermarkt door

Teun van de Keuken, onder meer bekend van het tv-programma de Keuringsdienst van Waarde, ontdekte dat de supermarkt meer van dit soort trucs toepast. Melk is bijvoorbeeld niet voor niets achterin de supermarkt te vinden en eieren zijn eigenlijk altijd onvindbaar. Het zijn twee hele gewilde producten, want iedereen heeft wel een doosje eieren of pak melk nodig. En door die zo ver mogelijk in de winkel te verstoppen, moet je toch de hele supermarkt door. Hopelijk neem je dan toch nog iets extra’s mee, is de gedachte. Slim! De indeling in de supermarkt is vaak ook totaal onlogisch. Je kent het wel: je gaat kriskras door de winkel heen om dat ene product te vinden. Waarom kan dat niet veel simpeler? Nou, daar is een reden voor: jou zo lang mogelijk in de supermarkt houden.

Boodschappenlijstje

In de supermarkt worden we dus onbewust altijd beïnvloed in het maken van keuzes. Meerdere onderzoeken tonen aan dat het merendeel van de mensen zonder plan de supermarkt binnenstapt en zich laat overtuigen door schreeuwende labels en prachtige aanbiedingen. Daar zijn de supermarkten blij mee! Denk daaraan, als je de volgende keer weer zonder dat je het van plan was met zakken chips of pakken koekjes bij de kassa staat. Maak een boodschappenlijstje en probeer je daaraan te houden. Alleen daarmee kun je het verschil maken.

 

Lisa Vogel, Cambridge Weight Plan Benelux

Deze blog is het eerste deel van het drieluik ‘Als het om voeding gaat, lijkt onze intuïtie geen rol meer te spelen. Hoe komt dat toch?’
Lees ook:
deel 2 Wat vroeger een normale portie was, heet nu ‘small’
deel 3 Waarom je altijd het etiket moet lezen