Wat is jouw roze olifant?

26/09/2019 in: Mind
Wat is jouw roze olifant?

Iemand zegt tegen jou: “Je mag niet aan een roze olifant denken!” En waar denk jij dan gelijk aan?

Wat heb je dan direct op jouw netvlies? Zelfs nu al terwijl je dit leest?

Juist ja, die roze olifant!

Zo gaat dat met ons brein. Iets wat je niet mag, wordt extra aanlokkelijk. Victor Mids heeft dat in zijn programma Mindf*ck ook al eens aangetoond. Men mocht niet op knoppen drukken tijdens zijn korte afwezigheid en uiteraard kon men dat niet weerstaan. Wat voor zijn programma natuurlijk een hilarische situatie opleverde. Maar zo gaat dat dus met ons.

Wat is jouw roze olifant? Ik zal je de mijne vertellen: melkchocolade. Van die heerlijke chocolade die smelt op je tong. En terwijl ik eraan denk en dit opschrijf, loopt het water al in mijn mond. De bekende Pavlovreactie. En dan ben je op dieet. Je bent vastbesloten om jouw streefgewicht te behalen. Dat gaat niet lukken als je je niet aan je je dieet gaat houden en daarom voorlopig geen chocolade, chips, koekjes, glaasjes wijn of noem maar op. De komende dieetperiode mag je het niet hebben. En ja hoor, daar heb je hem: jouw roze olifant! Je kunt aan niets anders meer denken. Oh wat heb je een trek in die zak chips die in de kast naar jou ligt te roepen. Eet mij, eet mij! Ik heb zo mijn best gedaan de hele week, eigenlijk heb ik het wel verdiend. Hoppa... voordat je het beseft zitten de eerste chips al in je mond. Ja en nou heb ik het toch al verpest, dus de rest van de zak gaat helemaal leeg… Herkenbaar toch?!

In de cliëntmap zit ook een gedeelte: Mind. Ik kan je alleen maar aanraden om dat te gebruiken. Het zit in de map om jou te helpen je doel te behalen. Schrijf jouw lastige momenten daarin op en maak een plan B voor als je weer eens zo’n moeilijk moment hebt. Hoe kun je jouw mind sussen en zo voorkomen dat je die zak chips gaat eten? Het gaat vaak om aangeleerde honger: altijd een koekje bij de koffie nemen. In de bios die bak popcorn (meestal ongemerkt) opeten terwijl je naar de film kijkt.

En wist je dat je je mind ook kunt trainen? We gaan naar de sportschool om onze (buik)spieren te trainen. Dat platte buikje of sixpack krijg je niet vanzelf. Daar moet je voor werken. Zo kun je jezelf ook mentaal sterker maken. Oefen op momenten dat je je redelijk sterk voelt om je verleiding te weerstaan. Ben je ’s middags op je best, leg dan eens die reep chocola in het zicht op tafel. Denk je dat je daar van af kunt blijven? Geloof me, het is best moeilijk. Maar dat geeft niet. Wordt het te erg, leg je de reep gauw weer weg. Zodra het beter gaat, kun je proberen om de wikkel van de reep te halen en hem zo in het zicht te leggen. Je maakt het jezelf steeds een beetje moeilijker. Op deze wijze vergroot je stapje voor stapje je mentale kracht. Zo leer je weerstand te bieden tegen die roze olifant.

Natuurlijk mag je best nog wel eens iets lekkers eten of drinken. Alleen niet iedere dag en zeker niet uit gewoonte. Je doet het dan omdat je er ontzettend van geniet. Je hebt vast wel eens van de 80/20-regel gehoord. Dat vind ik zelf een hele mooie leidraad. Afspreken met jezelf wanneer en hoeveel je van iets neemt. En er dan ook een moment van intens genot van maken. Lijkt dat je wat?