Waarom je altijd het etiket moet lezen

04/06/2019 in: Mind
Waarom je altijd het etiket moet lezen

‘Bron van vezels’, ‘boordevol vitaminen’ en ‘minder suiker’. Al deze termen en beloftes op verpakkingen geven je direct het gevoel dat je gezond en goed bezig bent. En dat is natuurlijk ook precies de bedoeling. Helaas verandert verleiding steeds vaker in misleiding als het om verpakkingen gaat. Het etiket lezen is daarom altijd belangrijk.

Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe eerder jij het in je winkelmandje stopt, blijkt uit onderzoek. Logisch, want die sappige aardbei op een pak aardbeienyoghurt geeft je daadwerkelijk het idee dat er aardbeien in zitten en aardbeien zijn gezond. Maar als je vervolgens het etiket weet te ontcijferen valt er toch iets op. In dat pak aardbeienyoghurt zit, jawel, slecht 4,5 procent aardbei. Dat komt in werkelijkheid neer op nog geen halve aardbei.

Afbeeldingen op verpakkingen

Fabrikanten zijn verplicht te vermelden waaruit hun product bestaat en wat eraan is toegevoegd. Alle voedingsmiddelen die op de Nederlandse markt komen zijn veilig voor consumptie. Toch kan het zijn dat je liever bepaalde ingrediënten mijdt, zoals suiker. In een pak aardbeienyoghurt zit naast yoghurt en een halve aardbei vooral een heleboel suiker. En toch mogen die verse aardbeien op de verpakking worden afgebeeld. Waarom? Omdat die halve aardbei wel meetelt. Alleen als er nul aardbei in de yoghurt zit, zijn afbeeldingen verboden. Dan mag het ook geen aardbeienyoghurt meer heten maar wel yoghurt met aardbeiensmaak. Een belangrijk verschil!

De belangrijkste info staat op de achterkant

Wees je daarom bewust van de mooie plaatjes en praatjes op de voorkant van verpakkingen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het is in ieder geval goed om te weten dat de belangrijkste informatie altijd op de achterkant staat. Hier vind je teksten, tabellen en logo’s, oftewel: het etiket. Aan deze informatie heb je een heleboel. Want als je weet hoe je het etiket leest, kies je makkelijker voor gezonde en verantwoorde boodschappen.

De ingrediëntenlijst

Op het etiket staat ten eerste een ingrediëntenlijst. Hier zie je welke grondstoffen in het product zitten. Als eerste staat de grondstof vermeld waarvan het meest in het product zit. Om weer even aardbeienyoghurt als voorbeeld te gebruiken: yoghurt staat als eerste vermeld en suiker(!) als tweede en daarna pas volgt die halve aardbei. Aardbeienyoghurt is dus niet de gezondste keuze. Voor je lichaam is overigens elke suikersoort hetzelfde, dus laat je ook niet misleiden voor schuilnamen als: honing, agavesiroop, ahornsiroop, fructose, fruitextract en glucose. Suiker is suiker.

Suikers, vetten en zout

Ook de voedingswaardetabel vind je op het etiket. Hier zie je hoeveel energie, suikers, vetten, eiwitten en ook zout er in het product zitten per 100 ml of 100 gram. Of je nou minder calorieën, verzadigd vet en zout wilt eten, door de voedingswaardetabellen te vergelijken kun je al snel een betere keuze maken. Een paar dingen zijn belangrijk om te weten:

  • Het advies is om maximaal 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Dat lijkt veel maar in vleeswaren, kant- en klare soepen en allerlei snacks zit veel meer dan dat. Check dus altijd het etiket om te zien hoeveel zout erin zit.
  • Vetten zijn gezond, maar er is een verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Hoe meer onverzadigde vetten in het product hoe beter.
  • Wil je weten of er veel suiker in een product zit? Kijk dan onder het kopje ‘koolhydraten waarvan suiker’. Suiker is een koolhydraat en als dit percentage vrij hoog is betekent het dat er veel suiker in zit. Goed om te weten: 4 gram suiker staat gelijk aan 1 klontje.

Een nieuw voedselkeuzelogo

Etiketten lezen is dus nog niet zo simpel als het lijkt, maar daar gaat verandering in komen. Vanaf 2020 moet Nederland met een nieuw voedselkeuzelogo op de proppen komen om consumenten te helpen makkelijker gezondere keuzes te maken. Welk logo het gaat worden is nog niet bekend, maar de Nutriscore maakt veel kans. In Frankrijk, Spanje en België wordt dit systeem al gebruikt. De Nutriscore heeft vijf kleuren: rood, oranje, geel, lichtgroen en donkergroen. Donkergroene producten zijn het gezondst, rode zijn de minst gezonde keuze. Zo kan de consument in één oogopslag zien of het wel of niet een verantwoord product is.

Terug naar de basis

Er gaan in de toekomst dus zeker dingen veranderen, in positieve zin. Maar als je echt de gezondste keuze wil maken, moet je bij jezelf beginnen. Terug naar de basis, zoals ze dat zeggen. Haal verse producten in huis en kook altijd zelf. Zelf koken met verse en pure producten is niet alleen beter voor je gezondheid, het maakt je ook de baas over wat jij in een maaltijd wilt stoppen. Dus heb je zin in aardbeienyoghurt? Voeg dan zelf verse aardbeien toe aan je schaaltje yoghurt. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

 

Lisa Vogel, Cambridge Weight Plan Benelux


Deze blog is het laatste deel van het drieluik ‘Als het om voeding gaat, lijkt onze intuïtie geen rol meer te spelen. Hoe komt dat toch?’
Lees ook:
deel 1 Zo word je op de proef gesteld in de supermarkt
deel 2 Wat vroeger een normale portie was, heet nu ‘small’