Vezels

19/03/2019 in: Voeding
Vezels

Vezels zijn belangrijk. Maar waarom eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat je voldoende vezels binnenkrijgt?

Vezels helpen je lichaam om voedingsstoffen op te nemen en afvalstoffen te verwijderen. Vezels geven je een vol gevoel en zorgen voor een balans in je energie. Daarnaast zorgen vezels voor een goede, regelmatige stoelgang en verminderen ze de kans op constipatie.

Wat zijn vezels nou precies?

Vezels vind je in de celwanden van planten, waar het zorgt voor structuur en werkt als een soort skelet. Vezels zijn door mensen niet te verteren, dus bieden ze geen voedingsstoffen of calorieën. Maar ze zijn wel belangrijk voor je gezondheid.

Vezels komen van nature voor in plantaardig voedsel. Vlees, melkproducten, eieren en oliën bevatten geen vezels. Bewerkt voedsel waar suiker of witte bloem aan is toegevoegd bevat nauwelijks vezels. Vezels kunnen ook later zijn toegevoegd aan een product, denk aan zuivelproducten waaraan vezels zijn toegevoegd.

Soorten vezels en wat ze doen

Er zijn twee soorten vezels: de oplosbare en de onoplosbare. Beide soorten doen iets anders in je lichaam. De oplosbare vezels helpen om je bloedsuikerspiegel en cholesterol te verlagen. Deze vezels vind je in bijvoorbeeld bonen, peulvruchten, sommige soorten fruit en groenten. De onoplosbare vezels werken als een soort bezem. Ze maken ons spijsverteringskanaal schoon. Deze vezels vind je in volkorenproducten, bruine bonen, zemelen en groenten en fruit.

Volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren pasta, zilvervliesrijst... ze zitten veel voller met vezels dan de witte varianten.

Het is dus zeker de moeite waard ervoor te zorgen dat je dagelijks voldoende vezels binnenkrijgt. Het Voedingscentrum adviseert per dag zo'n 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Omdat er veel verschillende typen vezels zijn, met elk hun goede eigenschappen, is het belangrijk om vezels uit verschillende typen voedingsmiddelen te eten.


Inge Brekvoort, Cambridge Weight Plan Benelux