Squatten met overgewicht

10/12/2018 in: Beweging
Squatten met overgewicht

Bewegen is een belangrijk wapen in mijn strijd tegen de kilo's. En ja, deze kilo's zitten in de weg, hierdoor is niet alleen bewegen lastiger maar mijn extra kilo's maken de oefeningen ook letterlijk zwaarder. Daarom ben ik ontzettend blij dat ik af en toe met Henk Willem Olivier (regiomanager bij Cambridge Weight Plan en tevens 'oud' fysiotherapeut) fitness oefeningen mag doen om mijn spieren te trainen.

Ik wil graag laten zien dat je, ook met overgewicht, oefeningen kunt doen om je spieren te trainen. Afgelopen week heb ik onder deskundige begeleiding van Henk Willem de squat oefening gedaan voor sterke benen. Lees mijn ervaring en bekijk mijn video onderaan het artikel.

Metabolisme verbeteren

Nadat ik 10 minuutjes op de hometrainer had warm gefietst en wat buikspieroefeningen heb gedaan, pakte Henk Willem een stoel. Ik was blij, het zweet gutste inmiddels mijn lichaam uit en even uitrusten op de stoel zag ik wel zitten. Niets was minder waar. Henk Willem had een speciale oefening voor me, of zoals hij het zo mooi kan zeggen "We gaan je basaalmetabolisme verbeteren." "M'n wat?" vraag ik. Bewegen is een belangrijk onderdeel van een dieet, het ondersteunt en verbetert het basaalmetabolisme van het lichaam. Met andere woorden: je lichaam verbruikt in de basis meer energie (handig!).

Oefening baart succes

Als Henk Willem de oefening voordoet denk ik nog "Dat valt wel mee", maar schijn bedriegt. Henk Willem is natuurlijk in topconditie. De stoel is een handig hulpmiddeltje en geeft me, zeker bij de eerste paar squats, een veilig gevoel. Naarmate ik meerdere herhalingen heb gedaan, merk ik dat ik vertrouwen krijg maar ook dat mijn benen beginnen te verzuren. Het ziet er op het oog zo simpel uit maar het valt erg tegen. Na 3 herhalingen van maximaal 1 minuut ben ik toch blij dat de stoel er staat en met goedkeuring van Henk Willem puf ik nog even lekker uit.

Henk Hoogeveen, cliënt Cambridge Weight Plan Nederland