Spijsvertering: van ongemak naar oplossing

11/06/2019 in: Voeding
Spijsvertering: van ongemak naar oplossing

Tijdens een dieet ga je anders eten. Het kan zijn dat je spijsvertering daaraan moet wennen. Wat kun je er zelf aan doen om je maag-darmstelsel zo gezond mogelijk te houden?

De spijsvertering

Alles wat we eten en drinken komt in onze spijsvertering terecht. Hier wordt het omgezet naar energie of bouwstoffen. Dat wat er overblijft verlaat ons lichaam als ontlasting. Dit hele proces duurt 24 tot 48 uur. Een verstoring in dit proces kan een hoop ongemak geven. Niets kan zo ongemakkelijk voelen als ongewenst veel tijd op de wc vertoeven. Die tijd kun je beter én gezelliger doorbrengen!

Wat kun je er zelf aan doen om je maag-darmstelsel zo gezond mogelijk te houden?

Ga op tijd
Als je voelt dat je aandrang hebt, geef daar dan aan toe. Ophouden is een van de belangrijkste oorzaken voor het ontstaan van verstopping. Hoe langer de ontlasting in de darm zit, hoe meer deze kan uitdrogen. Dit kan leiden tot harde en pijnlijke ontlasting en daardoor ga je nog minder naar het toilet. Zo kan er een vicieuze cirkel ontstaan, waardoor bijvoorbeeld darmklachten kunnen ontstaan. Dus: ga, als je moet!

Eet vezelrijk en gevarieerd
Vezels helpen om je spijsvertering gezond te houden en verstopping te voorkomen. Voor volwassenen geldt het advies om 30 - 40 gram vezels per dag binnen te krijgen. Vezels vind je o.a. in volkorenproducten, groenten, fruit, noten en peulvruchten.

Drink voldoende (water) en pas op met alcohol
Sommige vezels hebben vocht nodig om hun werk goed te kunnen doen. Eet je wel vezelrijk, maar drink je te weinig? Dan heb je extra kans op verstopping. Alcohol speelt hier ook een rol in. Het is vocht, maar heeft wel een uitdrogend effect en irriteert het slijmvlies in de slokdarm en maag. Drink voldoende en wees matig met alcohol.

Beweeg regelmatig
Als jij beweegt, bewegen je darmen mee! Lichaamsbeweging stimuleert namelijk de voortstuwende beweging van de darm. Beweeg je weinig, dan kan je darm ook trager gaan werken. Je ontlasting verplaatst zich dan minder snel en ook dat kan weer leiden tot verstopping. Bovendien helpt regelmatig bewegen om een gezond gewicht te krijgen en behouden en helpt het stress verminderen. Dubbele winst!

Werk aan een gezond gewicht
Overgewicht kan een negatieve invloed op de spijsvertering hebben en leiden tot allerlei ongemakken, zoals galstenen, brandend maagzuur, en verstopping. Ook ondergewicht is weinig positief. Dit kan zorgen voor een langzame en moeilijke stoelgang.

Gezonde levensstijl

Voor een goede spijsvertering is het dus belangrijk om een gezonde levensstijl aan te meten.

Marcella Eliveld, onafhankelijk Cambridge Weight Plan consulent


Bron: https://www.mlds.nl/gezonde-buik/houd-uw-spijsvertering-gezond/