Ongezonde tussendoortjes

25/06/2019 in: Voeding
Ongezonde tussendoortjes

Voor mij geen bonbons, ik neem wel wat anders (zei je dapper)...

Heel goed, je bent bezig met wat je wel kunt eten en wat je beter kunt laten staan. In plaats van de bonbons kies je bewust voor iets anders. Maar pas op, niet alle gezondere hapjes of tussendoortjes spreken de waarheid. Op verpakkingen staan de veelbelovende woorden die schreeuwen dat er minder van dit en minder van dat in zit, maar vaak bevatten ze een hoop stiekeme suikers. Sta je dan met je goeie gedrag.

Dat een chocoladereep met nootjes en een extra laag karamel buiten het groene, gezonde en verantwoorde gebied valt hoeven we je hoogstwaarschijnlijk niet te vertellen. Als je al zin hebt in zo’n handvolle reep, lijkt een muesli reep een betere optie. Vooral van genieten, maar niet zonder kanttekening. Niet elke muesli reep maakt gebruik van suikerarme of -vrije ingrediënten. Pak niet het eerste pak muesli repen dat je ziet, doe van tevoren wat onderzoek naar de merken die minder suiker bevatten.

Een plak ontbijtkoek dan? Ja hoor, mag in principe ook. Maar als er een suikervrije zero variant is, ga dan voor die. Niet meteen uitsloven met de laag boter die je mag smeren omdat het toch al een suikerarm product is, anders had je net zo goed een plak naturel ontbijtkoek kunnen nemen. Heb je al geen zin meer in ontbijtkoek en stamp je boos richting de rijstwafels? Je hoort ‘m al aankomen. Rijstwafels missen ondanks hun gezonde imago te veel voedingsstoffen om iets goeds voor je lijf te doen. Ze zijn zo luchtig, dat ze alleen met dik beleg je maag vullen. Die biologische rijstwafel met een laagje yoghurt erop dan? Kijk voor de grap eens op het etiketje. Leg maar terug in het schap, ja.

Dan maar een bakje magere yoghurt met granola. We horen je denken, wat is dáár nu weer mis mee? In principe niets als je het niet bij de supermarkt haalt. Veel granola en cruesli uit de supermarkt zitten namelijk barstensvol suikers. Maar zo zoet smaakt het niet, dus vaak wordt er een schepje suiker of een scheutje honing aan toegevoegd. Zonder al te veel na te denken, ben je snel een paar happen suiker verder.

Ah, dit is een light product. Dan mag ik er twee. Fout! Er zijn veel light producten waarin minder suiker zit dan in het originele product. Maar tussen de regeltjes door zegt dat niets, want minder suiker kan nog steeds te veel zijn. Bekijk het etiket goed. Elke fabrikant is verplicht te melden welke eigenschap het product light maakt. Bij bijvoorbeeld frisdranken (geen tussendoortje, maar wel een goed voorbeeld) is aspartaam een bekende toegevoegde zoetstof. Een goedgekeurd E-nummer, indien je normale hoeveelheden nuttigt. Bij het afbreken van aspartaam wordt methanol aangemaakt. In grote hoeveelheden kan methanol gezondheidsproblemen als blindheid veroorzaken. Frisdrank mag best, maar wel met mate. Je kunt beter gewoon je verplichte twee liter water per dag drinken, met een schepje Drankmix van Cambridge Weight Plan desnoods om het jezelf wat aantrekkelijker te maken.

Zo, een hoop informatie. Ben je meer een beelddenker? Voor het gemak heeft de Consumentenbond een prachtplaat gemaakt waarop je de meest voorkomende tussendoortjes kunt zien, onderverdeeld in gevarenzones. Eh, suikerzones natuurlijk.


Jolijn de Blocq van Scheltinga, Cambridge Weight Plan Benelux