In de winter verbrand je makkelijker calorieën

07/02/2019 in: Actueel
In de winter verbrand je makkelijker calorieën

Nederland heeft al flink wat koude dagen gehad. De eerste sneeuwvlokken waren een feit, het vroor en binnen brandt nog steeds de kachel. Het is heel verleidelijk om in deze tijd van het jaar onder een dekentje op de bank te blijven liggen, maar juist nú is het slim om naar buiten te gaan.

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zouden we ongeveer 2,5 uur per week moeten bewegen. Dit komt neer op vijf keer in de week een half uur. Lang niet iedereen haalt dit en zeker in de winter is het minder makkelijk om gemotiveerd te blijven. Het is nu eenmaal minder lang licht, het is kouder en warm binnen blijven klinkt dan een stuk aangenamer. Toch doe je er goed aan om juist tijdens het koudste seizoen van het jaar naar te buiten te gaan. Je lichaam en geest profiteren er namelijk echt van.

Wandelen is al voldoende

Goed om te weten: volgens de Gezondheidsraad betekent ‘bewegen’ niet dat je uren moet zwoegen in de sportschool. Vijf keer in de week een half uur wandelen, traplopen of fietsen is al voldoende. Natuurlijk mag je zelf bepalen of je die 2,5 uur verdeelt over vijf dagen of bijvoorbeeld drie.

De voordelen van bewegen in de winter

Terug naar de kou. Want waarom is het zo gezond om juist in de winter naar buiten te gaan? Dit heeft meerdere redenen. 

1. Je verbrandt meer calorieën
Volgens een studie verbranden mensen die wandelen als het vriest meer calorieën dan mensen die wandelen als het 10 graden of warmer is. Dit komt omdat je lichaam door de kou harder moet werken om warm te blijven. En dat betekent meer calorieën verbranden. Een win-win situatie!

2. Boost voor je immuunsysteem
Geen zin om ziek te worden deze winter? Ga naar buiten. Bewegen in de kou is goed voor je immuunsysteem. Dat komt omdat van warm naar koud en andersom de doorbloeding stimuleert en daardoor je immuunsysteem een oppepper geeft.

3. Goed voor je humeur
Doordat de zon minder schijnt en we meer binnen zitten, kun je sneller last krijgen van een winterdip. Door veel naar buiten te gaan kun je dit voorkomen. Bovendien is het bewezen dat wandelen in de natuur direct stress vermindert. Je voelt je er dus ook gelijk kiplekker bij.


Lisa Vogel, Cambridge Weight Plan Benelux