Gezonde BBQ: deze tips helpen je op weg

30/08/2018 in: Voeding
Gezonde BBQ: deze tips helpen je op weg

Yes! Er staat ons weer een mooi zomers weekend te wachten. Voor veel mensen betekent dat maar één ding: de barbecue kan aan. Als je aan het afvallen bent, vraag je je natuurlijk af of dat wel zo verstandig is. Gelukkig gaan barbecueën en afvallen prima samen, als je maar slimme keuzes maakt. Deze tips helpen je op weg.

Denk na over de porties

Gezond barbecueën begint met slim boodschappen doen. Als je van te voren al nadenkt over wat je gaat eten en een boodschappenlijstje maakt, maak je het jezelf makkelijker om verleidingen te weerstaan. Zo voorkom je ook dat je te veel in huis haalt en uiteindelijk meer gaat eten dan je van plan was.

Stokbrood en kant-en-klaar

Stokbroden en kant-en-klare salades zijn op de meeste barbecues in overvloed aanwezig en daar eet je al snel te veel van. Laat je niet verleiden. Beter is het om dit gewoon niet in huis te halen of te laten staan als je aanwezig bent op een barbecue. In wit stokbrood zitten geen nuttige voedingsstoffen. Dat geldt ook voor de kant-en-klare salades, waar vooral veel zout, suiker en vet in zit. 

Leef je uit met groenten

Een spiesje met paprika, ui en aubergine smaakt bijvoorbeeld heerlijk van de barbecue. Vlees hoeft helemaal niet de hoofdrol te krijgen. Door te barbecueën met veel groenten kun je gewoon meegenieten én eet je gezond. Je hoeft niet alles te grillen, maar kunt ook een deel bewaren zodat je tussendoor nog wat te knabbelen hebt. Volg je het Stappenplan, check dan welke en hoeveel groenten je mag hebben. 

Kies je favoriete stukje vlees of vis

Een stukje varkenshaas, biefstukje of toch liever kipfilet? Kies voor een mager stukje vlees of vis wat je het allerlekkerst vindt en geniet daar ook echt van. Neem kleine happen en kauw met aandacht. Wil je variëren met twee soorten vlees of vis? Eet dan van beide de helft.

Gebruik verse kruiden voor meer smaak

Breng je stukje vlees of groente spies op smaak met verse kruiden. Meng knoflook, peper of peterselie met een beetje olie en proef het verschil! Strooi wel met mate. Te veel kruiden komen de smaak niet ten goede.

Geef je glas water meer pit

Veel water drinken blijft belangrijk, ook tijdens een barbecue. Zet daarom een kan water op tafel die goed in het zicht staat. Voeg bijvoorbeeld ijsblokjes, een paar plakjes verse gember en munt toe. Laat dit een kwartier staan en je hebt meteen meer smaak. Je kunt natuurlijk ook variëren met de drankmixen. Maak er een feestelijk drankje van!

Geniet van je BBQ!


Lisa Vogel, Cambridge Weight Plan Benelux