Eet je (ongemerkt) veel?

01/03/2019 in: Gewichtsbehoud
Eet je (ongemerkt) veel?

Bij ons stonden de schalen met eten altijd op tafel. Dat maakte nog een keertje opscheppen wel erg makkelijk. Daarnaast was het credo ‘ bord leegeten’, en eten weggooien was uit den boze. Het eten was wel altijd gezond, lekker en gevarieerd.

Sluipende gewichtstoename

Maar wat nu als het allengs wat minder gezond is? Misschien ook iets minder gevarieerd, maar nog steeds lekker? Dan gaan ‘nog een keertje opscheppen’ en ‘bord leegeten’ op termijn wel gevolgen hebben. Voeg daarbij het gemak van snel klaar maaltijden (die gemiddeld wat minder gezond zijn vanwege meer toegevoegde vetten, suikers en zout) en de basis voor een sluipende gewichtstoename is gelegd. 

Gewichtstoename is niet altijd uitsluitend te wijten aan snoepen, snacken en fastfood. Het is ook regelmatig het gevolg van beetje bij beetje verkeerd en teveel eten. Langzaam maar zeker word je zwaarder en zwaarder. 

Wat kun je doen om gewichtstoename te voorkomen?

Vinger aan de pols houden door jezelf regelmatig te wegen en op te letten dat je niet aankomt kan goed helpen. Wees je daarnaast bewust van wat je eet. Eet je echt zo gezond als je denkt? En hoe zit het met de porties? 

Help jezelf

Probeer zoveel mogelijk zelf te koken en kant en klare maaltijden te vermijden. Kijk ‘ns naar de afmeting van je bord; nodigt dat uit voor grote porties? Zo ja, eet dan eens van een kleiner bord. En laat de pannen en schalen in de keuken staan. Schep in de keuken op, zodat je aan tafel niet zo snel in de verleiding komt om nog ‘ns op te scheppen. Wacht even, als je klaar bent met eten. Vaak zul je dan ook voelen dat je lichaam geen behoefte meer heeft aan nog een portie. Het is genoeg. Je bent voldaan.

Een kleiner bord, een kleinere portie en de tijd nemen om te eten en na het eten een rustmoment in te lassen. Je zult zien dat dit al enorm helpt en dat je er op een gegeven moment aan gewend bent geraakt.


Inge Brekvoort, Cambridge Weight Plan Benelux