Verhalen

De individuele verhalen en de daarbij horende behaalde resultaten zijn persoonsgebonden.
Resultaten kunnen per persoon verschillen. Hier kunnen geen algemene conclusies uit getrokken worden.
Richard Oprins
  • 129,9 kg
  • - 41 kg
  • 89 kg
Afslanker
Cambridge 500

Ik ben begeleid door

{author}
Balans in mijn Gewicht
Koninginnelaan 84, 5491 JW Sint Oedenrode

Oude gewoontes afleren


Nadat mijn moeder in 2010 met hartklachten in het ziekenhuis kwam en een aantal bypasses kreeg ben ik gaan nadenken over mijn lichaam en hoe ik hiermee om ga. Tot 2011 bleef het vooral bij denken en niets doen. Daardoor liep mijn gewicht op van 120kg in 2010 tot 129 kg in 2011.

Op mijn werk zag ik een collega een shake drinken en daarmee leerde ik Cambridge kennen. Hij viel zienderogen af. Dat wilde ik ook wel! Na op het internet gezocht te hebben naar alles wat met Cambridge te maken heeft heb ik een afspraak gemaakt met mijn Cambridge consulente. Zij heeft me het afgelopen jaar geholpen om met Cambridge 500 van die overtollige kilo’s af te komen.

Samen stelden we het streefgewicht vast op 100 kilo. Met een veilige planning (het kan immers ook tegen zitten) zou ik dan rond Kerst weer normaal kunnen eten… Dat liep een beetje anders.
De eerste periode na de start ging voorbeeldig. Zelfs in de tussenweek verloor ik nog een kilo. Het ging zo goed dat ik half november mijn streefgewicht bereikte. Na overleg met mijn consulente hebben ik besloten dat mijn streefgewicht 87 kilo zou worden.

Ik heb vanaf het eerste moment naar de dieetperiode toegeleefd, waarbij ik me bewust was van de oorzaak van mijn overgewicht… lekker (en teveel) eten en snoepen. Deze oorzaak zou tijdens het dieet geen probleem zijn, dat was ik mij zeer bewust. Pas na het dieet was mijn angst dat ik de gewoonte niet los zou kunnen laten.

Vanaf november 2011 ben ik de laatste kilo’s kwijt geraakt. Vanaf die periode ben ik ook weer gaan sporten. Eerst beetje krachttraining en wandelend op de loopband. Na een paar weken gestart met de ‘start-to-run’ lessen van Evy Gruyaert op de mp3 speler. De eerste lessen heb ik een paar keer herhaald aangezien flinke inspanning tijdens het dieet wordt afgeraden. In januari, toen ik klaar was, ben ik echt gestart met hardlopen. De opbouwfase was, zoals verwacht moeilijk. De oude gewoontes kwamen weer terug. Al heb ik het nu beter onder controle dan voor het dieet, het blijft lastig. Vooral het snoepen is een vervelende gewoonte die ik maar moeilijk afgeleerd krijg. Tja, een gewoonte van meer dan 30 jaar krijg je er niet zomaar uit.

Voor mij was het goed om tijdens het dieet bezig te zijn met mijn doelstelling en met de periode na het dieet. Hoe ga ik om met het nieuwe lichaam? Wat eet ik wel wat niet? Wat was de oorzaak van mijn overgewicht? Toen ik dat bewust ging bekijken bleek dat we nog gezonder konden eten dan we al dachten te doen. Meer verse groente, minder grote porties, bewuster kiezen voor vet of olie. Als je een beetje oplet kan je zelfs in een restaurant best gezond eten.

Wat mij het meest is bijgebleven van mijn Cambridge500 dieet is de reactie van je lichaam op voeding en beweging. Ik heb tijdens het dieet een keer flink gefietst. Daardoor viel ik in die week een kilo meer af. In de week erna viel ik een kilo minder af… Ook een ‘verdiend’ verjaardagsgebakje tijdens mijn eigen verjaardag kon ik terug zien op de weegschaal. Dit was ook mijn motivatie tijdens het dieet. Iets extra eten moest wel heel lekker zijn om daarvoor weer extra te moeten afzien.

Bijzonder was ook de reactie van mensen in mijn omgeving. Sommige begrepen het dieet niet en bleven aandringen om iets ‘erbij’ te eten. Maar de meeste hielpen me met aanmoedigingen of hielden rekening met me tijdens tussenweken. Daardoor was het toch meestal wel makkelijk vol te houden.

Na bijna een jaar is mijn gewicht nog steeds netjes op orde. Ik weeg op dit moment 88,9 kilo en door de verbeterde conditie loop ik nu lachend 10 kilometer, in een flink tempo. Binnenkort heb ik mijn eerste wedstrijd, om een officiële tijd vast te leggen.

richard voor cambridge Richard na Cambridge

Verhalen

Deze website maakt gebruik van cookies ten behoeve van webstatistieken en social media.
Ook worden er functionele cookies geplaatst die u waar nodig helpen ingelogd te blijven. Gaat u hiermee akkoord?

Zie voor ons cookiebeleid ook: www.cambridgeweightplan.nl/cookiebeleid